25 Ekim 2014 Cumartesi

Göçmen salçası ya da nam-ı diğer lütenitsa(лютеница)



İşte balkanların en meşhur salçası - lütenitsa . Ne zamandır tarifini paylaşıcam , bir türlü fırsat olmadı .Telefonda birikmiş binlerce fotoğrafımı silmeden önce yazmak iyi olacak diye düşündüm .Yapmak için hala malzemeler var pazarda sanırım :)

Benim anneciğim bu salçayı nefis yapar . Lütenitsa = çocukluğum .Bütün mahalleyi mis gibi saran biber kokusu hala burnumun ucunda.Ah ne güzel bir çocukluk yaşadım ben.Oyundan eve giremeyen biz çocukların en sevdiği atıştırmalık.Şimdi benim yavrucaklar da çok seviyor.Vitamin deposudur kendisi.Yesinler büyüsünler.




Gelelim tarife(annemin ölçüleri bunlar)
10 kilo kapiya biberi-közlenmiş
5 kilo patlıcan-közlenmiş
1 kilo havuç haşlanmış
3 kutu salça( hazır veya ev yapımı)
1 litre çiçek yağ
1 çay bardağı tuz
Yarım çay bardağı şeker( gerekirse arttırılır)
1 baş sarımsak veya 3-4 diş(isteğe bağlı)biz koyuyoruz
Karabiber 
Bir gün önceden biberler ve patlıcanlar közlenir,havuçlar haşlanır.Soğuduktan sonra et kıyma makinesinden sarımsakla birlikte geçilir.Tüm malzemeler genişçe bir tavaya dökülür ve yağını azar azar katarak kavrulmaya başlanır.İyice pişene kadar devamlı karıştırarak kavrulur.Karıştırmayı bırakırsanız dibi tutar.Baharatını ve tuzunu kendi damak tadınıza göre de ayarlayabilirsiniz.Piştikten sonra sıcak sıcak kavanozlara doldurulur ve kavanozlar ters çevirelerek bir gece bu şekilde bekletilir.Yazarken kolay oldu ama anneciğim yaparken epey yoruluyor aslında.Ben henüz kendim yapmadım ,hala annem benim için yapıyor . Ellerine sağlık annem.
Güzel bir hafta sonu dilerim!!!

7 yorum:

  1. Hihiii, hatırlıyorum annanem yaparken kokusu bizi deli ediyordu, asla oyun oynayamazdık. Kardeşimle kazanın başında ekmek dilimi ve peynirle beklerdik:) Pişmeden asla vermezdi:( Biz mum :) Çıt çıkmaz lutenitsayı ekmeğin üstüne sürene kadar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz de kedi gibi beklerdik bizimki biberleri bize soydururdu bi de :))) ey gidi günler

      Sil
  2. Çocukluğumuzun güzel anılarını ve tatlarını kendi çocuklarımıza tattırmak ve sevdirmek çok güzel, salça enfes ve de nefis görünüyor ellerine sağlık.. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Deryacım,yavruları da böyle büyütmek çok güzel:)

      Sil
  3. Ben havuçsuz yapıyorum içine acı pul biber ve kekik te ekliyorum. Havuç şekerimsi bir tat veriyor damak tadıma uymuyor.
    Afiyetle yiyin sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz de buna alışmışız ama tatlı olmuyor havuç hissedilmiyor,afiyet olsun

      Sil
  4. çok beğendim annenizin ellerine sağlık mutlaka dneyeceğim

    YanıtlaSil

yorumlarınız için teşekkürler !!!